De-ale mele

Bun gasit, draga redactie…

Despre ce imi scrie lumea pe mail, dupa ce trece pe la mine pe blog?
Despre birfe, despre nasteri acasa(am promis ca voi scrie si tot astept sa ma coc), despre bluzele Valentinei Vidrascu, despre hainele pe care le-au vazut in emisiunea de ieri, despre sanatate si timpul petrecut alaturi de copii, despre diverse evenimente la care au fost sau vor merge. Cele mai multe mesaje insa le primesc fie ca un strigat de ajutor: cum si de ce ma descurc, cind multi nu se descurca si ce secrete de viata buna stiu eu pe care nu le stiu altii?
Uneori, cind simt ca omul chiar a ajuns intr-un impas, ii raspund si incerc sa leg o discutie, alteori las mesajele fara raspuns. Probabil intentionat. Ca sa-i arat omului care-mi scrie cit de imperfecta si nesimtita pot fi si deci nu-s buna deloc pentru a mi se cere sfaturi.
Mai primesc si mesaje care nu se incadreaza in vreo categorie. Iata unul dintre ele. Sunt doar intrebari. Vin de la un anonim.

“Caut raspunsuri la 22 de intrebari:

1.De ce eu “Buna ziua” iar ei “Zdrastvuite”?
2.Care este adevarata minoritate nationala in Moldova?
3.De ce limba de stat este calcata in picioare de toti?
4.De ce moldovenii sunt datori sa stie limba rusa?
5.In Moldova, este mai bine sa fii in majoritate sau minoritate?
6.De ce rusii din Moldova nu au nevoie de limba romana?
7.In cat timp nu vor mai exista Moldoveni in Moldova?
8.Ospitalitatea extrema – Boala Moldovenilor?
9.Limba romana este a 2-a limba de stat?
10.De ce moldovenii nu se respecta?
11.Care este codul de onoare al Moldovenilor adevarati?
12.De ce nu se face o campanie nationala de promovare a limbii de stat?
13.Cand va fi timpul sa ne ridicam din praf si sa ne scuturam de rosu?
14.De ce se traduce peste tot din romana in rusa daca rusa nu-i limba de stat?
15.Cum sa scapam din hipnoza/boala rusificarii?
16.De ce rusii care nu cunosc limba de stat sunt cetateni ai Republicii Moldova?
17.Republica Moldova – gunoistea ramasitelor nationale?
18.De ce Moldovenii se simt obligati sa vorbeasca in rusa?
19.De ce vedem mai multa rusa decat limba de stat?
20.De ce rusii din Moldova cred ca limba romana este subdezvoltata?
21.Cand vom sti cine suntem si ce vorbim?
22.De ce le suflam in bors la toti si numai noi ne frigem limba?”

Sustin patriotismul, nu sustin fanatismul si mai ales nationalismul. Simt ca omul are nevoie nu doar de raspunsul meu. Vrea cineva sa
inceapa?
P.S. Multumesc pentru ca imi dati atita importanta. Raspund si eu maine, poate

Comentarii

Previous Post Next Post

53 Comments

  • Reply ajutor 24 March 2011 at 01:02

    Stai liniștită, e un spam.:))

  • Reply Len 24 March 2011 at 03:40

    daca ai raspunde la toate mailurile ce-ti vin, atunci nu-ti mai ajunge timp sa traieshti.. iakasha ))

  • Reply O 24 March 2011 at 09:22

    Ba eu as spune ca nationalismul ar fi una dintre caile salvatoare. E adevarat ca francezii isi permit mai mult sa fie nationalisti, dar nici noua nu ne-ar strica o doza mai mare.

    Ca raspuns la cele 22 de intrebari, e simplu – ne lipseste cultura. Si nu suntem noi, ca indivizi, de vina in totalitate. Dar despre asta in alta editie.

    Pana atunci, haideti sa citim mai multe carti si sa ne imbogatim vocabularul moldovenesc!

    In plus, haideti, cu binisorul, sa-i invatam si pe rusi o limba straina – moldoveneasca! Cum? Desigur, vorbind frumos moldoveneste!

    • Reply E.T. 24 March 2011 at 10:56

      LIKE!

      • Reply curcudus 25 March 2011 at 16:46

        da ma inveti si pe mine sa vorbesc moldoveneste!? 🙂 apropo, noi aici in ce limba toti ne exprimam?! (intrebare retorica)

        • Reply O 4 April 2011 at 00:35

          Te invat, curcudus, da’ numa’ dupa ce imi explici semnele de punctuatie folosite..

    • Reply Napocel 30 March 2011 at 10:56

      O

      Moldovenește?? 😆 😆

      • Reply O 4 April 2011 at 00:16

        Napocel

        Da, moldoveneste.

    • Reply Victoria 6 April 2011 at 12:33

      …ce folos daca dumneata citesti, nu ai inteles prea multe, cu tot respectul vorbind, inca nu ai inteles ca limba e romana d-neata poate vorbesti un dialect moldovenesc… Pacat ca cultura ti se limiteaza la asa putin, sunt lucruri stiute, discutate de toti filologii si profesorii lumii. Nu este nimic, nu ma supar, sper sa fie doar o informatie care ti-a scapat din vedere, D-na, D-soara sau D-nule cititor.
      Vorbesti despre cultura care “ne lipseste pt. a raspunde la intrebari”, poti fi sigur/a ca cei care au cunostintele si cultura adeguata raspund cu usurinta la intrebarile de mai sus, faptul e ca nu ai cui raspunde, caci daca exista cineva, care considera o limba, o natiune “subdezvoltata” nu li se merita atentia, a mea cel putin, caci cu ignorantii si incultii si cum zice maica-mea “cei mai periculosi is prostii”, caci nu ai capacitatile intelectuale de a elabora informatiile si de a avea o discutie logica si constructiva.

  • Reply silvia 24 March 2011 at 09:28

    eu des îmi dau astfel de întrebări şi cine vom fi noi peste 5-6 ani,moldovenii nu se respectă pe ei însăşi,nu au demnitate.

    • Reply kristina 25 March 2011 at 13:05

      peste 5-6 ani nu se va schimba nimic, va fi totul la fel fiindca prea putini oameni vor sa schimbe lucrurile in tara, ma refer la oamenii de rind!

  • Reply Cristina 24 March 2011 at 09:31

    Mda…ti-am scris si eu odata un email…si mi-ai raspuns…dar acest email e chiar too much…….

  • Reply NATY 24 March 2011 at 09:35

    Intrebarile se repeta …din22 intrebari poti face 1,cred ca persoana care a dat aceste intrebari este supraobosita de Rushi………….,nu cred ca esti obligata sa raspunzi la toate ….

  • Reply o parere 24 March 2011 at 11:01

    Eu am fost indignata cind la emis.Prinzul in aer Tu Nata ai vb in l.rusa cu invitatul Pasha Parfeni, eu stiu ca el este vorbitor si de l.rom. Tu esti moderatorul emisiunii si trebuie sa te impui, nu?

    • Reply nataalbot 24 March 2011 at 11:17

      nu. Emisiunea trebuie sa fie placuta pt ascultare si daca eu ca si moderator simt ca limba de exprimare a invitatului este in defavoarea calitatii emisiunii, imi rezerv dreptul de a hotari sa schimb limba de comunicare.

      • Reply o parere 24 March 2011 at 14:55

        multumesc pentru ras. acum iti inteleg decizia:)

  • Reply vv 24 March 2011 at 12:30

    draga redactie, iar ai stricat fluxul de rss: incolo iar merg numai primele vreo 200 de litere. 🙁

  • Reply natalia 24 March 2011 at 16:16

    16.De ce rusii care nu cunosc limba de stat sunt cetateni ai Republicii Moldova?

    la fel cum se poate intreba: De ce mii de rusi care habar n-au de limba romana au redobindit usor cetatenia Romaniei???

    • Reply palita 24 March 2011 at 23:10

      natalia, frumoasa intrebare ai adaugat. pacat ca nu are nicio varianta de raspuns imbucurator…

  • Reply Cristina 24 March 2011 at 16:56

    patriotism?nationalism?fanatism?…nici unul din aceste cuvinte nu inseamna nimic pentru mine shi nu cred ca vor insemna vreodata…moldovenii n-au demnitate? ei cum n-au? au de toate moldovenii…moldovenii care vor sa aiba ceva,au!….dupa mine nu-i problema in limba care se vorbeste,dar in atitudinea oamenilor…eu as vrea ca in Republica Moldova sa se vorbeasca nu numai romana si rusa,eu vreau engleza,chineza,spaniola,italiana,franceza etc. Eu vreau o tara cu oameni fericiti,o tara cu oameni zimbitori,o tara cu oameni interesanti si credeti-ma ca nu depinde asta de ce limba se vorbeste in tara,depinde doar de atitudine.
    haide-ti macar sa zimbim unii altora pe strada,haide-ti sa ne cerem scuze cind calcam pe cineva in rutiera,haide-ti sa nu ne varsam nervii pe rusi ca vorbesc rusa shi ca nu inteleg romana si n-o cunosc…
    iubirea de tara nu vine de la limba care se vorbeste,ea vine doar de la oamenii care traiesc acolo….

    • Reply Ana 24 March 2011 at 20:25

      Ba mie mi se pare esential sa stii ce-i cu tine ca popor . De unde vii si incotro te indrepti? Si asta nu numai cind mergi la ambasada romana si te bati cu pumnul in piept ca buneii au fost romani si deci meriti si cetatenie romana .
      Cum sa zimbesti cind esti complet nauc ?

      • Reply Cristina 24 March 2011 at 23:16

        iti respect opinia,cu toate ca nu pot fi de acord…indiferent ce limba vorbeste omul,tot om ramine,undeva corect,undeva mai putin…sa fie oare acest mic detaliu,motiv pentru atita ura fata de rusi in cazul nostru?? in lume sint multe lucruri cu adevarat importante care trebuiesc a fi rezolvate si pentru care ar trebui sa ne facem griji shi nu vad cum as incadra shi acest aspect printre ele..e un nimic…shi cred ca nu-i pentru nimeni un secret ca cetatenia romana se face cu un oarecare interes,nicidecum pentru ca buneii au fost romani…e doar o posibilitate pentru oameni sa-si imbunatateasca modul de trai,ca doar acest aspect la noi in tara nu se discuta,avem probleme de rezolvat mult mai importante,asa ca de exemplu :De ce limba de stat este calcata in picioare de toti?:)))

        p.s.mai bine nauc si zimbitor decit dezmeticit si suparat pe viata si pe toti…

  • Reply Villy 25 March 2011 at 01:59

    Rusii nu stiu romana din cauza ca niciodata nu li s-a interzis sa scrie cu grafia lor. Niciodata n-au fost trimisi in siberia, nu au fost dati afara de la lucru pentru necunoasterea romanei, nu au fost mintiti ca “Patria Mama Rusia” este inamicul lor (daca intelegeti ce vreau sa spun), nu li s-a inventat o identitate nationala falsa, si niciodata nu li s-a zis “Nu te inteleg!”.
    Sper ca am raspun macar la una din intrebari.

  • Reply Ольга 25 March 2011 at 11:03

    вот отпишусь на русском.Мой родной язык русский, но и молдавский я знаю, и спокойно могу на нем общаться.Меня вот другое волнует почему наше молдавское население которое на молдавском -то очень не граммотно разговаривают на каждом углу кричат что русские должны выучить молдавский язык???А вы молдаване свой родной язык хорошо знаете?

    • Reply Villy 25 March 2011 at 14:55

      А мы молдоване плохо знаем РУМЫНСКИЙ. Потому-что нас русские убивали 200 лет подряд, при царе и при коммунистах. Лишили всех прав, растреляли всю интилигенцию (или отправили в сибирь). И заставляли говорить только на русском. Пока за Прутом румынский развивался, появлялись новые слова тут он был зансарвирован, остался таким каким он был в древнии времена. От того и появились слова как, отверткэ, пылесосул и тд.
      Так что в том что мы плохо знаем свой родной язык вина ТОЛЬКО ВАША!

      • Reply Ольга 25 March 2011 at 16:09

        как говорится в поговорке “плохому танцору, туфли мешают”всегда легче кого-то обвинять в своих неудачах.Ну продолжайте в том же духе.Жаловаться на жизнь все что умеет молдавская нация, к сожалению.

        • Reply Dima 26 March 2011 at 22:06

          LIKE !

      • Reply Ольга 25 March 2011 at 16:30

        а вот почему вы мне отвечаете на русском,почему не на своем родном, о котором вы кричите на каждом углу я же написала что я и молдавский хорошо знаю?Хотите отвечу?

      • Reply O 4 April 2011 at 00:05

        Villy, dar tu de ce nu i-ai raspuns Olgai “nu te inteleg”?

    • Reply natalia 25 March 2011 at 14:56

      вот из-за того что так много русского языка вокруг – поэтому молдоване забывают свой язык…
      А вообще-то я думаю по другому: молдоване такой умный народ, что мог легко выучить русский и спокойно на нем общаться, чего не скажешь о русскоговорящих – которые десятилетия тут живут и никак не могут выучить пару слов по румынски… ну не говорит это о высоком интеллекте? :))) причем молдоване также легко выучили и итальянский, и испанский, и греческий.. и т.д…

      • Reply Ольга 25 March 2011 at 16:05

        ну конечно много можно писать какие русские козлы а молдаване молодцы, да не хочеться падать так низко, потому что я живу в Молдове и люблю ее, в отличии от молдаван которые убегают от трудностей и учат испанский, итальянский и тд для того чтоб услуживать европейцем.Я своим русским, молдавским, английским остаюсь здесь и делаю хоть и маленький зато вклад в процветание Молдовы. А коренные молдаване кроме как болтавней своей(не граммотной) и делать больше ничего не могут.Патриоты!!!!

        • Reply natalia 26 March 2011 at 10:08

          во-первых, козлами Вы сами себя назвали. Я довольно культурно выразилась в своем сообщении.

          во-вторых, если Вы так сильно любите Молдову (хотя, по Вашему сообщению понятно что Вы очень ненавидите молдован) почему не уважаете Молдову и ее народ и не говорите/пишите вот даже тут, в этом блоге, по-румынски? Я очень хочу видеть Ваше старание и вклад (как Вы сами выразились)

        • Reply O 4 April 2011 at 00:09

          Olga, dar tu ce fel de patrioata esti, de stai in Moldova si muncesti pentru moldoveni, si nu pleci in Rusia?

          As aprecia un raspuns in limba moldoveneasca, pe care pretinzi ca o stii bine.

      • Reply LILIANA 25 March 2011 at 16:16

        Natalia, da tu crezi ca rusii din Moldova vorbesc rusa bine? Cum treceti frontiera RF vi se aude accentul moldovenesc si formularile deocheate de fraza de la o posta. Sunteti exact in ipostaza in care ne aflam si noi fata de fratii de peste Prut. In esenta, Nata are dreptate, problema asta de-acuma i-o (z…plictisit) pe toti -si pe moldoveni , si pe rusi.

    • Reply curcudus 25 March 2011 at 16:55

      oleaguta, esti multumita de raspuns. vezi ce onoare ai? lumea tot in rusa iti raspunde. are impresia ca esti atit de *** ca n-o sa-i intelegi. desi sunt sigura ca desi ti-au raspuns in rusa, tu oricum nu o sa-i intelegi… asa sunteti voi, rusii… voi daca vreti, laptele e vargat…

      Nata iti multumesc de acesasta postare… Cam dureroasa ea, dar multumesc!!! si voua Villy si natalia pt raspuns lui oleagutsa prekrastnaia care cica stie maldaveneasca. un rus care vorbeste romana este mit!

      • Reply nataalbot 26 March 2011 at 00:01

        Curcudus, pozitia ta este cel putin curioasa, dar nu mai merge daca se trece la ofense. ia sa vedem daca poti ataca fara ele?

      • Reply Artur 26 March 2011 at 05:03

        curcudus, ce tine de mituri: prietena mea, Natalia, a crescut intr-o familie de rusofoni, a facut facultatea in romana, si acum dicutam acasa practic in romana (mai putin cind ne certam, ca sa-i fie mai comod sa se exprime in rusa la cearta). Nu as dori sa ma laud, dar ea parca ar avea un accent mai pronuntat romanesc decit restul basarabenilor. Sunt foarte dese momentele cind discutam istoria romaneasca, si ea cunoaste foarte bine faptul ca trebuie sa cunosti limba romana in RM, ceea ce iti va da un avantaj. Poate ca o sa-ti para straniu, dar ea il asulta pe acelasi Tudor Gheorghe, Ducu Bertzi sau Maria Tanase. Nu rare sunt momentele cind plecam la concerte de muzica populara romaneasca.Montreal, QC

    • Reply Victoria 6 April 2011 at 13:01

      …sunt convinsa Oliga (am inteles ca vorbesti cu aceeasi usurinta fie rusa, sau romana, deci ma vei intelege) cred ca orice persoana cu caracter si demnitate, va fi de acord cu mine, cand spun ca daca nu respecti o natiune si nu-ti place tara in care traiesti, o derazi si insulti cu motiv si fara…pleci, asta-i parerea mea, dar cred orice persoana adulta si echilibrata ar fi de acord, ce mai stai si astepti, “pui de vai de mine” si de ce nu te stabilesti acolo unde stai bine, in tara care-ti place….?iti propun asa la intamplare o tara pe care am vizitat-o si limba careia o vorbesc, te asigur poate mai bine decat tine, “Rossia matushka”, te asteapta cu bratele deschise, apropo un lucru pe care vreau si tin neaparat sa-l mentionez despre acea “tara plina de patrioti si imperialisti” ca dupa statisticile de cativa ani in urma erau inregistrati oficial 50 mln de alcoolizati, deci un popor de “mari amanti al lucrului”! Te asigur, dar daca ai studiat putin, stii, ca rusii nu au avut soarta Moldovei, nu li s-a impus o alta limba, o alta grafie s.a., tot intunecati au ramas, am avut “onoarea” sa-i aud pe unii si pot sa-ti zic ca nu vorbesc corect nici limba mamei lor nemaivorbind de engleza sau franceza, iti vine sa plangi, ce dictie au. Deci, draga Oliga, fii atenta cand condamni si cand arati cu degetul caci sunt multe persoane mai bine informate si pregatite care la randul lor pot sa-ti replice! Un lucru sa tii minte, moldovenii, romanii (cum iti place mai mult, eu sunt mandra de natia mea), vor vorbi intotdeauna mai bine ca tine orice limba si stii de ce…? lucrul acesta l-am inteles inca din scoala, cand vedeam prieteni rusi, care la scoala invatau romana sau “moldoveneasca”, ca o limba straina si noi in scolile moldovenesti, déjà din clasa I invatam trei limbi straine inclusa rusa, ca limba materna!! …nu stiu daca mai merita sa mai vorbim despre capacitati intelectuale si alte chestii care pt. tine si pt. altii ca tine sunt greu de inteles! Cum spune o vorba “Ne dano”!!! Best regards.

  • Reply Gerassol 25 March 2011 at 15:43

    E strigator la cer oameni buni.Rusii ne privesc de sus cind il intrebi in rutiera daca coboara la urmatoarea statie…face o fata de parca de frica trebuie a doua oara sa-l intrebi in romana, de ce noi trebuie sa stim romana dar ei nu, e jalnic sa traiesti 30 de ani in MD si sa nu cunosti cuvintul “piine” in romana.
    Atita timp cit vor exista scoli si gradinite in l.rusa vom fi nevoiti sa ne luptam cu aceasta problema.La noi nicaieri nu te primeste la lucru daca nu cunosti l.rusa de romana nici nu intreaba.Schimbarea trebuie sa vina de la toti, daca nu vb romana stai acasa, toate panourile informative trebuie sa fie numai in l.romana,in magazine, piata,teatru,parlament,gara.s.a sa se vb doar in romana,lasa-i pe cei care nu o stiu sa umble cu dictionarul dupa ei,asa cum in Italia ai nostri stau cu dictionarele de italiana.Oare cite scoli sunt in l.romana in Rusia?!..niciuna!!!iar daca rusilor nu le place cum sunt tratati sa se duca in Rusia ca eu nu ma supar!!!Ufff..ma doare sufletu…nu mai pot:((((((

    • Reply freeobserver 19 April 2011 at 21:13

      Personal nu m-am ciocnit cu asemenea situatii desi vorbesc practic doar in romana. Chiar daca se uita chioris, repeta intrebarea in aceeasi limba. Asa o sa invete si ei:). In mare parte noi le-am creat conditiile astea. Daca in permanenta am vorbi doar in romana situati ar fi alta. Eu accept sa trec la rusa doar in cazul in care vad ca interlocutorul vorbeste romana dar ii vine cam greu sa se exprime si daca ma roaga foarte, foarte:))frumos. In rest, doar in romana.

  • Reply Dima 26 March 2011 at 22:04

    curcudus, care e problema ta? eu real nu inteleg, cine iti/va incurca sa vb romana sau moldoveneasca? Singuri v-ati creat o problema imaginara si va tineti de faza asta de parca nu aveti ce face.

    Eu sunt rusofon, am crescut in familie rusofona, pe valorile culturii ruse, am facut scoala ruso-ucraineana, dar la facultate am mers in torentul roman si in 1 an am invatat limba, si crede-ma ca vb mai corect decit colegii mei moldoveni din talpa, da referitor la ortografia – nu vreau sa comentez. Asa ca nu e mit ca un rus sa vb romana !

    La moment sunt in Germania si seful meu de aici e un roman de origine, am kolegi din Cehia, Ungaria, Slovacia – si nu avem problema comunicarii, caci vb germana, engleza, romana si rusa in caz de necesitate.

    Eu din toata inima ii urasc pe nationalisti, din cauza lor mama mea – profesor de limba si literatura rusa a ramas fara lucru si mincam paste fainoase de 3 ori pe zi ca de restul nu ne ajungeau banii.

    • Reply Ana 27 March 2011 at 09:51

      Felicitari ! Te-ai folosit perfect de sistemul prost din Romania de a acorda burse de studii studentilor basarabeni.
      Prostii suntem noi- cei din Romania- care platim impozite. In Romania chiar ar trebui o dezbatere nationala despre necesitatea acordarii acestor burse.

      • Reply Dima 27 March 2011 at 19:19

        Niciodata nu am dorit ceva de la Romania, in special bursa. Cetatenia romana tot nu am. M-am folosit de bursele europene, acordate pentru schimb de experienta.

    • Reply Lili 28 March 2011 at 00:04

      eu nu-i urasc pe rusi, le doresc doar pace, dar din cauza rusilor, Dima, mama mea, insarcinata, la 20 ani era alungata de peste tot pentru ca era vorbitoare de limba moldoveneasca, pe atunci…Era numita nationalistca, iar ea, sarmana, habar nu avea ce aveau rusii din transnistria in vedere…
      Paste fainoase si cartofi multa lume a mincat, dar nu din cauza nationalistilor…

      • Reply Lili 28 March 2011 at 00:05

        apropo, Dima, mama mea era studenta la limba si literatura moldoveneasca…
        ce cinica poate fi viata uneori, nu-i asa, Dima?

        • Reply Dima 28 March 2011 at 12:13

          Viata in general e un lucru foarte complicat. Dar prefer sa nu traiesc in trecut si sa merg mai departe.

          Si acuma trebuie sa ne aducem aminte de toate ce au fost, sa mai turnam gaz pe foc in loc ca sa ne concentram pe probleme economice din tara?

          Eu nu intimpin nicio problema in ploan de comunicare sau accesl la valorile culturale. Vrea sa vb romana – vb romana, ma uit la TV in romana, ascult radio in romana, citesc carti in romana. Vreau – fac acelasi lucru in rusa. Sau engleza sau germana. Si ma simt liber. Real nu vad temei sa spuneti ca rusii va rusifica si va impun sa vb rusa sau ca sunt multe posturi TV si radio in rusa. In nici un caz aceste posturi nu trebuie inchise, caci asta va vorbi despre discriminare si lipsa de democratie. Daca ar oferi posturi romane produs de calitate – sunt sigur ca nimeni nu s-ar uita la posturi rusesti.

        • Reply Эрик 28 March 2011 at 13:09

          Уточни пожалуйста, когда и где это было?

          Я правильно понял что это было в Приднестровье?
          Это было в конце 80-х?

  • Reply Эрик 27 March 2011 at 22:23

    Пару встречных замечаний

    1.De ce eu “Buna ziua” iar ei “Zdrastvuite”?

    Встречный вопрос: Почему молдоване говорят “Merci”, вместо “Multumesc” и это считается нормальным, а как человек скажет “Здравствуте”, так сразу ахтунг?

    2. Почему в Молдове можно быть русофобом, но нельзя быть русофилом? Почему никто из молдавских деятелей не даст по рукам шовинистам, когда они пишут или говорят что-то вроде “русские-свиньи”? Двойные стандарты к русскоязычным? Или просто это в порядке вещей, пользуются безнаказаностью?

    3. В румынском языке много слов словянского происхождения
    Hora – хоровод
    Popas – от слова пасти. Много веков назад когда лошади и волы были основным средством передвижения, нужно было делать остановки чтобы дать животным отдохнуть и накормить. Можете проверить в Dex-е.
    Prispa – присыпать что-то
    Izvar – от слова варить.

    Есть совсем неожиданное
    Crac – от «крачити», «крак» — шаг, нога. Знаете слово cracanat?

    Для русофобов с пеной у рта – словянского, а не русского. Словяне – это и болгары, сербы, поляки, чехи, украинцы, русские и т.д.

    Это в очередной раз подчеркивает, что народы не живуют в вакууме. Они смешиваются, всегда возникает что-то новое. Может пора учиться замечать что у нас есть общее, а не то, что у нас разное?

    • Reply Honda 31 March 2011 at 16:53

      De acord!
      Mai mult ca atit, privind partea plina a paharului – in multe organizatii internationale rusa devine una dintre limbile de lucru (la fel ca si engleza, franceza, spaniola) si daca o cunosti ai un plus la CV 🙂 Personal vad numai plusuri in faptul ca tara noastra este multinationala 🙂
      Se zice ca “moldovencele sunt cele mai frumoase”, genetic e determinat de amestec de singe (moldovenesc, rusesc, ucrainean, bulgaresc etc), atunci de ce nu acceptam si amestec de graiuri diferite?! “Cine-a zis ca graiuri diferite ne dezbina?!” 🙂

  • Reply dumitru 7 April 2011 at 13:50

    pt ca mas media ii sustine.. o parte din vina atribuindui`se si lui Jurnal TV.. pacat.. ei mereu au sustinut ideea de Basarabia insa difuzeaza filmele si desenele animate in limba rusa.. pacat… se pare ca pentru rating oamenii uita de suflet si limba… rusine 🙁

  • Reply MAMALIGA-CAVCA ANA 2 February 2012 at 21:47

    Nata te admir foarte mul pentru ceea ce faci,ma minunez de tine in momentul in care apari in fata camerelor si a milioanelor de telespectatori si tu(daca imi permiti)esti atit de degajata,ba chiar mai mult, relaxata, dupa cum ai si o rubricuta in emisiunea pe care o faci si e minunata.
    Nata eu imi pun de multe ori, multe intrebari si sunt care chiar coincid cu cele la care si tu cauti raspuns,dar nu-l gasesc.
    Iti poti imagina ca in aceasta vara finisez studiilesuperioare voi fi profesoara de limba si literatura romana,sint atitea care ne contrazic chiar Constitutia R.M. acolo fiind scris negru pe alb ca limba noastra de stat e moldoveneasca.
    De ce cind suntem undeva, intr-un mediu unde se vorbeste l.rusa noi (eu niciodata)trecem automat la l.rusa.Nu mai suport………….

  • Reply Vadim 7 December 2016 at 01:32

    LIMBA NOASTRĂ

    Limba noastră cea română,
    Acasă nu eşti stăpână.
    Mulți mancurți au apărut
    Ce de tine n-au ştiut.

    N-au stiut si nu vor şti,
    Aşa-i glasul inimii –
    Inimilor lor de piatră,
    Ce te lasă trunchiată…

    Azi deloc nu eşti la modă,
    Parcă nu te simți comodă,
    Câte-oleacă toți te uită,
    Alții chiar şi te mai scuipă…

    “Nu este nevoie!” – spun…
    Şi rămâi singură-n drum,
    Drumul lung al pribegiei,
    Sper că nu e pe vecie…

    Chişinău, 04.11.2016

  • Leave a Reply