De-ale mele

DESPRE CUM SE TAIE ARIPI ȘI SE RĂMÂNE ÎN ”ZBOR”

10479203_759304157442633_8959807688016471837_n

Știu că, în plină campanie electorală, tinerii artiști, designerii și cultura în general nu sunt subiecte de uns pe pâine. Dar eu simt nevoie să vă împărtășesc un of pe care îl țin în mine de ceva timp.

Vara aceasta am orgnizat un concurs pentru tinerii designeri din Moldova. Concursul acesta a dat naștere la 11 colecții de haine, inspirate din portul nostru tradițional. Nu știu dacă voi mai reuși vreo dată să motivez designerii noștri  să își cheltuie puținele resurse ca să participe la un asemenea concurs, pentru că efortul a fost mare, iar premiul a fost unul – participarea la Săptămâna Modei de la Oxford.

10525975_763023797070669_1595579455148647443_n

Pentru mine această competiție a fost materializarea viselor pe care le port cu mine de multă vreme. Am primit o dovadă că avem o generație de tineri, care sunt capabili să creeze și care gândesc frumos. Cea mai mare problema a acestor tineri designeri este piața mică și neinteresantă din Moldova, în care aceștia sunt nevoiți să activeze. În plus, este descuranjantă lipsa oricărei politici de stat de susținere a tinerilor artiști din Moldova. Nu vreau să torn gaz pe foc, adăugând aici, că aflându-mă în Canada mă minunez de bugetele exorbitante, de sute de mii de dolari, pe care statul le prevede pentru a susține talentele și pentru a le descoperi. Eu știu că avem probleme mai grave de rezovat, mere și vin de vândut că se strică la noi, drumuri de făcut și tot așa. Dar cultura niciodată nu va fi o prioritate pentru o țară sărăcă. Pentru că din cultură nu se fac bani, ar spune unii. Or din același exemplu al Canadei, pot să vă spun, că politicile de susținere a culturi aici nu sunt făcute de niște naivi, care aruncă bani în aer doar ca să susțină oamenii de cultură. Interesul este unul destul de comercial. Investind în cultură, această țară susține o breaslă care generează conținut pentru vânzare, pentru evenimente, pentru industria turismului și pentru identitatea internațională a acestei țări. Investind în cultură, țara își creeză un patrimoniu. Patrimoniul devine parte din istoria țării, este un motiv de mândrie națională pentru cetățenii săi și stă la baza sutelor de festivaluri care atrag turiști.

accesoriul-obligatoriu-al-tinutelor-2210132520

În clipa în care Soulmates au câștigat premiul mare al concursului Mândria, Irina, Olga și Valentina, artistele din spatele brandului,  se aflau într-un impas  cu proiectul lor. De fapt, ele s-au înscris ultimele în concurs și au recunoscut că erau pe cale să abandoneze SOULMATES.

De ce? Pentru că nu erau motivate să mai continuie. Pentru că în Moldova oamenii care cheltuie banii pe haine, vor ca pe ele neapărat să fie scris numele unui brand binecunoscut, chiar dacă pe etichetă scrie MADE IN CHINA SAU IN INDIA. Pentru că în Moldova, cetățenii nu înțeleg că având o piața atât de mică, singura lor șansă a a-și ajuta țara să supraviețuiască, iar odată cu ea și oamenii creativi, este să cumpere produse locale: de la mere și până la rochii de mireasă. Totul trebuie să fie MADE ÎN MOLDOVA. Și atunci poate prețurile vor mi mai adecvate, și calitatea va începe să crească și artiștii se vor simți motivați să își continuie proiectele bune.

IMG_5242

FOTO: VICTORIA PRADA

Odată căștigat concursul MÂNDRIA de către Soulmates, Klumea s-a angajat să le ofere șansa de a participa cu colecția lor  ”Zbor” la Oxford Fashion Week. Organizatorii aveau nevoie de designeri din această zonă a Europei, iar noi, Moldova, avem foarte tare nevoie să ne cunoască cât mai multă lume. Cheltuielile pentru acoperirea acestui premiu ajung la  2000 de euro: transport, cazare, taxă de participare la eveniment, diurne, transport local. Inițial costul acestei participări era preconizat pentru un singur designer, dar pentru că în Soulmates sunt trei designeri, nu am avut nici un drept să eliminăm vreunul din ei. Așadar costurile pentru călătorie au crescut. Dar din ce surse să le acoperim?

Colac peste pupăză, la insuficiența financiară s-a mai adăugat o surpriză. Ambasada Marii Britanii a refuzat să elibereze vizele pentru designeri. Le-am furnizat toate documentele solicitate: scrisoare oficială din partea Klumea, invitație de la organizatorii din Marea Britanie șamd. Am achitat suma de aproape 7000 de lei doar pentru 2 vize. 7000 de lei pentru 2 ștampile!!! Ca în final fetele să primească refuz. Recunosc, asta a fost o lovitură sub centură puternică . Dacă nu ei, artiștii, cu bilet tur-retur, cu invitație oficială,  atunci cine ar fi cel mai justificat să primească aceste vize pentru a merge în stăinătate și a promova țara lor?

Știți care a fost motivul refuzului? Lipsea semnătura persoanei care invită pe scrisoarea de invitație. O scrisoare care ne-a fost trimisă chiar de organizator. În schimb era numele, numărul de telefon. Având dosarul cu acte complet, tu, om care aplici ștampile și percepi atâția bani pentru asta, vâzând că e vorba de niște artiști tineri și despre o organizație non profit care te roagă să facilitezi obținerea vizelor, în loc să contactezi organizatorul din MB, dacă lipsa semnăturii trezea atât de multe dubii sau să contactezi solicitantul și să spui: avem nevoie de o altă scrisoare, altfel nu puteți primi viza, aceasta instituție pe nume Ambasada Marii Britanii taxează cu acești 7000 de lei și dă refuz. Noi nu ne-am lăsat bătute. Am contactat organizatorul de la Oxford și i-am cerut să ne mai dea  invitație, dar să fie cu semnătură. Am aplicat din nou.

Au trecut 2 săptămâni, încă nu știm dacă Ambasada MB va da sau nu viza. Am plătit încă aproape 5000 lei pentru această nouă tentativă. Deci aproape 1000 de dolari aruncați în vânt, pentru o procedură formală în care veriga slabă a fost un funcționar care nu a vrut să-și dea silința să ridice un receptor și să dea un telefon.

Între timp, una dintre cei trei designeri a reușit să-și ridice pașaportul românesc, alta îl avea de înainte. Deci numai una dintre artiste este încă în aer cu această călătorie.

soulmates

În final, avem 3 tinere artiste, talentate și sărace, care, pe lângă toate mai sunt și foarte modeste și nu prea au experiență de bătut la uși și cerut susținere.  Pe unde au bătut nu li s-a deschis. Bilete de avion, cazarea, taxă de participare, diurna sunt acoperite de către Klumea și Ministerul Tineretului și Sportului, dar niște bani de buzunar pentru această călătorie fetele au recunoscut că nu au și nici nu au de unde să facă rost de ei.

Și atunci s-a născut ideea acestui eveniment. Dacă vreți să le doriți un ”Zbor ușor spre Oxford”, veniți să vedeți noua colecție  a celor de la Soulmates, accesorizată cu patofi de la Valentin Frunză și cu niște genți fenomenale , create pentru  această colecție de către Savatie Baștovoi.

10590672_658665267561978_856372955255691191_n

Veți putea participa în licitația unei rochii din noua colecție, veți putea căștiga accesorii precum papioane și altele de la Soulmates. De asemenea, în susținerea lor va cânta Valeria Stoica.

Susțineți artiștii vii, cei morți nu mai au nevoie de noi.

Comentarii

Previous Post Next Post

7 Comments

  • Reply Nazaret Elena 23 October 2014 at 11:15

    Bravo fetelor! Pacat ca nu stau in Moldova:( as veni cu mare drag la evenimet… macar cu ceva sa sutin fetele! Succese!

  • Reply Nadia 23 October 2014 at 14:40

    Si pasaportul biometric nu-i o solutie?

  • Reply Alina 23 October 2014 at 23:29

    Nu cred ca are legatura directa cu subiectul , dar voiam sa va povestesc si de cazul meu .Eu am asteptat 5 ani in Romania ca sa iau viza sa plec in SUA la sotul meu , cu toate ca sotul locuia acolo si avea Green Card .Pentru cei de la ambasada nu a contat nimic, nici macar ca aveam 2 copii impreuna. Va doresc si voua perseverenta si sa reusiti in ce va propuneti.

  • Reply Irina 24 October 2014 at 07:43

    Problema ar putea fi faptul ca, in prezent, actele pentru viza sunt colectate si procesate de catre o companie intermediara (nu ambasada se ocupa de asta), din cate am inteles.

  • Reply Alexandra 24 October 2014 at 09:33

    Vizitam blogul dvs pentru ca il simteam sincer.

    Citeam articole, nu atat pentru tema lor cat pentru sinceritate care o emanau.

    Acest articol il simt foarte superficial.

    De ce sa comparati hainele care trebuiesc cumparate “MADE IN MOLDOVA” cu merele si vinul nevandute.

    Intentionat sau nu, sugerati neimportanta merelor si vinului fata de hainele si cultura nepromovata in Moldova.

    Daca se ridica o problema, de ce se apeleaza la comparatie?..

    Un sfarsit de saptamana cat mai frumos!

    • Reply nataalbot 28 October 2014 at 14:26

      Alexandra, am doar impresia sau Dvs chiar ați interpretat gresit mesajul. Nu am făcut nici cea mai mica aluzie la neimportanta merelor si vinului. Dimpotriva.

  • Reply maria 29 October 2014 at 06:38

    Salut. La multi ani, Nata! Sa reusesti tot ce ti-ai propus.

  • Leave a Reply