Doar o oră, atât am avut azi la dispoziție ca să particip la ceea ce autoritățile locale consideră un experiment, iar pentru mine este una dintre cele mai așteptate schimbări în Chișinău. Am ieșit la plimbare.M-am apropiat de un polițist. L-am întrebat cum i se pare idea. Mi-a zis că e o idee proastă, iar Chișinăul nu e prevăzut pentru a avea străzi pietonale. În clipa aceea cel mai mult mi-a părut rău că nu mi-a spus asta la o cameră video. Dacă poliția nu e solidară cu autoritățile în asemenea inițiative, cum pot reuși aceste experimente? Când oamenii sunt în dezacord cu ceva, ei nici nu vor face nimic ca acest ceva să funcționeze. Chiar dacă au primit un ordin pe care trebuie să-l execute.
Polițistul mi-a spus că în timp ce unii se plimbă pe jos, pe Pușkin și Armenească sunt ambuteiaje mari. I-am răspuns că totul e doar o chestiune de timp și obișnuință. Nu noi inventăm roata. Oamenii ar putea să lase, măcar în weekend, mașinile mai departe de centru. Străzi pietonale sunt în toate orașele civilizate. S-a uitat la mine, zâmbind ironic, și mi-a zis: păi asta e în orașele civilizate. I-am spus că și orașul nostru ar putea fi sau cel puțin ar putea începe cu ceva. Mi-a luat câteva minute să stau de vorbă cu el ca să-l conving să creadă în acestă idee. Dar am rușit parcă. Nu eu trebuia să-l conving , ci șefii lui și autoritățile care au venit cu ideea. Din spusele polițistului reiese că Primăria nici măcar nu a coordonat acest plan cu Poliția Rutieră. Omul a venit azi la muncă la 15.00 și abia atunci a fost anunțat că trebuie să meargă în centru. Colegii lui, la fel, au fost anunțați.
Cum stăteam așa de vorbă cu polițistul s-a apropiat o bunică cu nepotul său și a întrebat nedumerită ce se întâmplă, de ce nu vine troleibuzul. Când a aflat că e vorba de un experiment s-a revoltat, spunând că în nu știu care gazetă Panorama despre asta nu s-a scris nimic, ori ea cumpără Panorama tocmai ca să afle despre toate noutățile. A mai întrebat de la ce oră și până la ce oră va dura experimentul și chiar dacă noutatea a luat-o prin suprindere, n-am văzut vreo notă de răutate visavis de experimentul propriu zis. Deci ideea nu i s-a părut la fel de proastă locuitorului chișinăuian, cum i se părut polițistului, ambii fiind luați prin surprindere. Numai că unul din ei nu avea doar rolul de a redirecționa transportul, ci și de a crede în reușita ideii pentru a o promova printre cetățeni. E un experiment totuși.
Lăsând la o parte incoveniențele, atmosfera de pe Ștefan mi s-a părut încântătoare și mi-a amintit de Iași, unde în zilele de odihnă la fel se întâmplă. În weekend este blocată circulația transportului, iar oamenii se plimbă pe carosabil în voie și trăiesc în inima orașului natal o frumoasă atmosferă de odihnă, fără mașini și autobuze.
Așadar, revenind la titlul de “experiment” al străzilor pietonale, presupun că Primăria a recurs la acesta ca să studieze și să descopere toate avantajele și neajunsurile acestei inovațíi pentru capitală. Dar pt concluzii cât mai obiective trebuie să te asiguri că ai luat măsurile necesare pentru a crea condiții cât mai prielnice pentru desfășurarea experimentului. Și în primul asta înseamnă comunicarea, cu suficient timp înainte, tuturor locuitorii orașului că acest experiment va avea loc. Până la urmă, impresiile chișinăuienilor tot vor trebui să fie luate în calcul la luarea deciziei finale de a avea sau a renunța la străzi pietonale în Chișinău. Cum pot oamenii să se pronunțe obiectiv când cei mai mulți dintre ei au fost, pur și simplu, luați prin surprindere. Deci experimentul le-a creat mai degrabă un disconfort decât să le stârnească simpla curiozitate de a încerca ce mai e și asta.
Comunicatul de presă a fost publicat pe pagina primăriei abia vineri. Nu era deloc grav dacă acest comunicat anunța experimentul exact peste o săptămână. Oricum, de atâta timp aștepăm, mai așteptam o săptămână. Nu cred că intenționat s-a anunțat știrea pe ultima sută de metri. Nu vreau să cred că planul a fost de a stârni cât mai multă nemulțumire printre chișinăuieni. Și-atunci despre ce e vorba? Probabil despre subestimarea importanței locuitorilor în luarea acestei decizii. Un experiment constă în crearea celor mai prielnice condiții pentru studierea lui.
Lipsa de comunicare între autoritățile publice și poliția rutieră, reieșită din informațiile ajunse în știri, dar și din comunicarea mea cu polițistul de mai sus, din nou trezește semne de întrebare. De ce poliția rutieră a aflat despre asta atât de târziu și nu dintr-o dispoziție a primarului emisă cel puțin cu o săptămână mai devreme.
Am văzut azi mult lume dezorientată, neînțelegând ce să facă cu liniștea și libertatea care le-a picat peste cap. Cert e că cine a vrut să să simtă azi bine pe străzile pietonale, a reușit. Și în pofida stângăciei cu care s-a experimentat, mie ideea îmi place mult. Iar weekend-le în Chișinău ar putea deveni cu muult mai interesante, dacă străzile pietonale vor prinde rădăcini și vor fi valorificate așa cum asta se întâmplă peste tot lume, chiar dacă mulți, la fel ca și polițistul de azi, se uită foarte sceptic la viitorul civilizat al Chișinăului.
Apropos, datorită posibilității de a face, fără grabă, o plimbare pe jos, am descoperit un local mic și simpatic, unde poți lua cafea la pachet. Ar fi bine să apară cât mai mulți antreprenori mici care să-și deschidă localuri asemănătoare pe tot perimetrul străzilor pietonale. Că deocamdată nu prea ai ce vedea, în afară de o sumedenie de mașini parcate pe trotuare, cerșetori triști și gherete urâte.
Cine caută de lucru ar fi bine să intre pe la coffee barul de pe Vlaicu Pârcălab. Sunt la început de cale și angajează personal.
Da, graba strică treaba. Și la ai noștri, în diferite domenii, deseori le reușește să strice ideile bune. Avem noi un talent inexplicabil să ne punem nouă înșine bețe în roate. Dar asta nu mă împiedică să sper că experimentul primăriei va deveni o realitate de lungă durată pentru Chișinău.
21 Comments
ca sa devina o realitate sunt necesare schimbari esentiale cu investitii banesti in schimbarea rutele de transport public, largirea strazilor adiacente, chiar si amplasarea diferitor asezaminte , care ar fi placerea sa umbli brambura pe bd. St.cel Mare fara nici un rost, ce poti vedea pe acest bd, inafara de petaciokul cu tablouri penibile si rame pentru ele, elementar mergeti la Cernauti sa vedeti cum arata strada centrala si atunci poate mai vorbim, ca sa nu zic de orase, cum ar fi Bruxel sau chiar Odesa cu management bine pus la punkt la acest capitol…la chisinau ce sa vezi ‘butcile’, mizeria si sa savurezi mirosul de pisat de dupa ghereta de linga posta centrala, chiar alaturi cu sediul jurnal tv?
Lilea, scopul experimentului e sa te faca sa iesi din casa si sa faci un pic de miscare. Nu e neaparat nevoie sa avem cladiri ca in Kiev ca sa ne plimbam. Orasul in care locuiesc, are o populatie de 4 milioane si e cu strazi la fel de obisnuite ca la Chisinau, fara terase si cafenele la fiecare pas sau cladiri grandioase, dar oamenii ies cu bicicletele, rolele, copiii in carucioare, catetiii, doar ca sa se plimbe. Circulatia, care pe arterele adiacente nu e oprita, e gestionata de civili, care in loc de bare, folosesc panglici. Nimeni nu se plange de ambuteiaje, desi ele se formeaza. Cei care se grabesc ocolesc aceasta strada in zilele de weekend sau lasa masina mai departe si merg un pic pe jos.
Simona, daca e vorba sa facem miscare, ce ne incurca s-o facem in parcurile, care sunt in toate sectoarele orasului, cum vezi dumneata , ca cetareanul , care locuieste la Ciocana vine putin sa se miste pe carosabilul de pe bd. St.cel Mare? sunt totalmente de acord sa avem strazi pietonale, dar nu poti face asta numai zicand, GATA DE MINE STRADA “X” VA FI PIETONALA!!! chir dumneata scrii, cum sa facut in orasul in care locuiti, adica intii sau luat toate masurile, ca toti cetatenii orasului sa nu treaca prin incomoditati, sau daca si sunt, atunci minore nu? din pacate la Chisinau tot ce se incearca de a se face se incepe de la coada: interzicem parcarea auto, dar nu se fac parcari; vorbim de mizeria din oras, dar nu avem cosuri de gunoi, in plin centru, inclusiv perimetrul Ctedralei pute a pisat , dar nu sunt WC ecologice, vorbim de inverzirea orasului, dar la toate manifestatiile organizate de primarie toate gazoanele cu iarba sunt topaite de organizatori si spectatori…NU SE PROCEDEAZA ASA INTR-UN ORAS , CARE SE DORESTE EUROPEAN SI NU FACI EXPERIENTE CU CETATENII, CARE PLATESC TAXE SI IMPOZITE PENTRU FUNCTIONARII, CARE NUMAI FAC EXPERIMENTE NEGINDITE!!!
Aici nu vine vorba dacă Chișinăuienilor să le placă ideea sau nu, dacă locuiești în Chișinău, nu ai tot dreptul să zici că da, ăsta e orașul meu și așa să fie, sunt oameni mai simpli care vin de la sat și nu cunosc orașul așa de bine, știu de Ștefan cel Mare de pe care poți să o iai încotro vrei… Eu am o idee mai bună, de ce să nu facem str. București pietonală, sa nu meargă
Way jora. Orasul in primul rand este pentru oamenii care locuiesca aici, care s-au nascut aici si care contribuie cu ceva, nu cineva de la Carnateni care vine la piata centrala.
Doi, Bucuresti nu poate fi pietonala, macar ai idee ce inseamna o strada pietonala? Trei, Stefan cel Mare tot nu este un exemplu reusit pentru strada pietonala, este nevoie de cafenele, terase, etc.. Si plus ca pe aceasta trada circula Troleibuzele si autobuzele. Varlaam ar fi o idee cat de cat ok.
@Russ de ce atita agresivitate, s-a dat omul cu parerea, daca ai ceva mai bun de adaugat zi la toti. Si cu mentalitatea de “Orasul in primul rand este pentru oamenii care locuiesca aici, care s-au nascut aici”, orasul nu se dezvolta, nu atrage turisti + ai macar vaga ideea care e % oamenilor “nascuti aici” din populatia totala a Chisinaului?
Majoritatea populatiei care locuieste in Chisinau sunt veniti din alte orase/sate, ca nu au macar viza de resedinta. Hai sa-i alungam pe toti, sa ramina numai cei cu viza de resedinta ca ei sunt cei care dezvolta orasul… Si sa nu subapreciezi potentialul cuiva din “Carnateni” de a contribui la dezvoltarea orasului 😉
Experimentul e un bun inceput, pacat doar ca a fost slab comunicat…
P.S. @Russ, din curiozate, tu de care esti? http://anasarivan.blogspot.ca/2012/09/comentatorilor-cu-drag_14.html?spref=fb
am trecut și eu azi pe-acolo(nu în grabă) și-am rămas plăcut surprinsă pentru că, recent, polemizaserăm cu-n băiat care-mi spunea că Moldova e în stare să se civilizeze și eu afirmam contrariul…chitările de pe bulevard erau de-a dreptul îndrăgostite…
SA INSEMNE OARE CIVILIZATIE NUMAI PREZENTA TINERILOR, CARE ISI CISTIGA UN BAN?
Eu azi m-am plmbat cu rutiera de citeva ori..nu era nici un ambuteiaj,cu toate ca era dimineata si o data la amiaza am circulat.
Deci se poate..si noi suntem pentru.
si eu ieri m-am plimbat prin centru, apropo ca te-am vazut si tu te-ai uitat la mine , drept ca nu stiu daca m-ai si vazut.la inceput m-am gindit, oare ce sa fie,destul de repede mi-a venit ideea ca si la noi,nu stiu cu ce ocazie au oprit circulatia si au lasat centru pentru pietoni…minunat.wow ca in orasele cu oameni cultzi, wow.mi-am zis ca Doamne, ce frumos ar fi sa avem cenru liber,macar in week-end.nu banuiam ca e un experiment.am auzit multa lume intrebind:dar ce se intimpla?de ce ?dar cum asa? oamenii mi-au parut veseli, mai ales tinerii si mai cu seama cei pe biciclete si role, am auzit exclamatzii “nu stiu, dar e bine, imi place””cruta”,”pricolina”…
cred ca daca s-ar repeta experimentul, data viitoare va fi mai interesant in centru…
cu retard in informarea politziei si cu alte “nereguli” cu “cersetori tristi sau gherete urite” eu tare sper ca se va trece de la faza de experiment la cea de regula…daca trebuie ma duc si informez pe fiecare politzist pina il conving ca-i bine numai sa fie centru liber:)
parera mea este, ca primarul intra in campanie electorala si mizeaza in principal pe votul tinerilor, ori comentariiile expuse pozitiv sunt special de tineri . desigur tineretea este frumoasa, desigur, ca trebuie sa luam in consideratie parerea lor, dar sa insemne oare, CA TINERILOR NOSTRI LE ESTE DE AJUNS NUMAI UN BULEVARD PIETONAL? desigur in oras au venit o multime de tineri de la sate, pentru care probabil a te plimba prin centru este o noutate, dar in acest oras locuies si o alta mare categorie de cetateni, care evident au o virsta. Desigur asta nu inseamna, ca pensionarii nu le-ar place sa se plimbe pe Stefan cel Mare, dar care pensionari, desiguri acei, care locuiesc numai in centru, pentru toti ceilalti cetateni, care au tangenta cu acest perimetru nu este prea comod, alta treaba era, daca primaria intii asigura buna BUNA CIRCULATIE PENTRU TOTI CETATENII apoi facea experimente cu cetatenii. Chirtoaca ar trebui sa tina minte, ca noi stim ca el mizeaza pe votul tinerilor, care ma rog, ca tinerii, majoritatea sunt intretinuti de parinbti si evident nu sau ciocnit cu adevarata realitate a vietii, pe care o suportam noi, cei care nu mia avem 20 de ani. Stiu, ca in multe orase sunt asa strazi, am vazut si mi-a placut tare mult, dar acolo ” creierii primarieii ‘ lucreaza pentru cetateni nu pentru initiative negindite si populiste! Im doresc si eu asa strazi, dar sa fie facut in asa fel, ca toti cetatenii sa aiba parte de conditii normale, nu uniii sa nu mai poata de bucurie, ca a mers pe strada pietonala, iar altul sa duca pungi cu produse doua statii , ira un al treilea sa nu poata lua un maxi-taxi 20 de miunte, cum a fost cu mine !
…eu cu prietena mea de exemplu, am dat de politisti foarte amabili si foarte draguti (la intersectia cu Stefan cu Puskin si Eminescu cu Micle), ni-au raspuns la toate intrebarile fara rautate si cu zimbet chiar.
Noua ni-a placut ideea, cu toate ca parerile au fost impartite intre prieteni, noi cei care eram “pentru” am profitat din plin, ni-am plimbat cu rolele 2 zile la rind, am facut poze, am mincat inghetata..ni-am tavalit pe jos si am primit placere enorma de la acest “experiment”!
O saptamina reusita sa aveti!
Am trecut simbata pe la amiaza pe linga zona pietonala si nu prea era lume pe acolo.
Am revenit Duminica spre seara si deja era mai animata strada, familii cu copii, tineri, cantareti ambulanti.
Cred ca cu putina rabdare din partea noastra si putin efort din partea autoritatilor proiectul va avea succes 😉
Experimentul propriu zis mi acreat personal multa incomoditate, eu fiind cu copil mic, am mers cu transport public, dupa care pe jos cu copil in brate.Este greu. Macar transportul public trebuie sa mearga
Dar ce folos din strada “pietonala” daca va merge transportul public, iar rutierele vor zbura ca nebunele???
ideea e foarte buna, iar noi trebuie sa sustinem primaria, e spre binele nostru! vrem schimbari, dar nu vrem sa facem nimic!
Foarte buna ideea. Dar la noi cum nu faci si cum nu dai, oricum nu este pe placul tuturor. De ce la unii e posibil, dar la noi nu? Felicitari.
zona asta pietonala, in jurul careia s-a facut atita tam-tam, e nimic fata de problema DESEURILOR in orasul asta “european”. “Naher” mie zona pietonala, daca eu nu stiu ce sa fac cu gunoiul. Ma doare inima si capul cind ma gindesc ce se intimpla la Tintareni si Bacioi, dar voi vorbiti despre un nimic de zona pietonala.
Gunoiul si reciclarea lui sunt cea mai mare problema a Chisinaului, si nu strazile pietonale si daca place ori nu locuitorilor orasului. Fara zona pietonala pot sa traiesc bine merci…. Ma duc in parc, ca oricum e mai frumos.
Poate vreun reportaj despre cum dracu sa reciclezi gunoiul din plastic si sticla?!
Mi se pare un experiment reusit. Am iesit la plimbare in ambele weekend-uri si am observat ca vin din ce in ce mai muli oameni. E o atmosfera placuta, deosebita, ciudata chiar… Se simte o nuanta de romantism… tinerii astia cu ghitarele, concert cu Gindul Mitei. Parca te scoate din rutina obisnuita. Am auzit doar pareri pozitive si de la trecatori si de la prieteni, colegi.
Ar fi bine daca primaria ar selecta mai exigent agentii economici care au inceput sa-si plaseze terase.
Aia din fata primariei e o rusine…. Chiar nu se poate selecta si pune niste conditii in ce priveste aspectul, deservirea si sortimentul….? Probabil e “a cuiva de a lu cuiva”…pacat..ca strica tot aspectul.
P.s. Cafeaua intr-adevăr e super…Merci de recomadare….
O strada pietonala impregnata intr-o artera de transport aglomerata chiar si in zilele de odihna, in apropierea spatiilor verzi suficient de spatioase deja existente??? A-ti vazut undeva asa ceva??? Sunt foarte interesat sa aflu unde. Testare de dragul testarii.
Mai rationala ar fi amenajarea mai multor strazi in regiunile indepartate de centru, unde, in zilele de odihna, ar fi mai solicitate. Spre exemplu strada Kiev cu abudenta de cafenele si artere de transport laterale care pot compensa pierderea de spatiu carosabil seamana mai mult a strada pietonala de weekend.
Iar transportul in centrul orasului trebuie sa fie “deschis” pentru autobuze turistice, pentru vizitatorii orasului, pentru oamenii care vor sa vina cu confort la teatru, muzee, opera, biserica, restaurante… Deschideti parcarile ministeriale, parlamentare, etc si atunci centrele culturale nu vor fi moarte. Ori, credeti ca dificultatea de transport creata amelioreaza starea ecologica a stradelelor inguste aferente bulevardului, cu ambuteiajele create etc etc etc? Eu nu cred. Dar cum ramane cu numeroase sarbatori si “shouri” motorizate? De fiecare data – reguli noi? Ori avem strada pietonala- ori nu avem.