La primele ediții ale paradei branduruilor autohtone am fost oarecum implicată în organizare, dar de câteva ediții urmăresc doar prin FB evoluția designerilor noștri. Văd ce emoții au înainte de prezentări, grație postărilor din pre-producție, îmi imaginez ce cheltuieli au de suportat creatorii și organizatorii pentru a-și asigura o prezență cât mai decentă, de aceea mă fixez, în mare parte, pe lucruri bune. Dar dacă nu am vorbi și despre părți care pot fi îmbunătățite, care ar mai fi rostul acestui proiect. Rolul lui este să creeze și să amelioreze imaginea modei din Moldova. Iar pentru a ameliora, criticile sunt absolut necesare.
Nu am fost prezentă în sală, nu am văzut multe detalii pe care le-au văzut cei prezenți. Opinia mea este formată strict în baza celor văzute pe FB.
Și dacă la ediția trecută FB a fost inundat de creații triste, cu modele parcă scoase de la naftalină și cu fețele femeilor dragi mie, machiate de parcă ar participa la un concurs de frumusețe într-o fundătură de civilizație, atunci cu ediția din această primăvară s-a făcut un pas mare înainte.
Mediatizarea. Un mare Bravo! organizatorilor pentru un marketing de nota 10.
Nu știu dacă mai sunt evenimente care se întâmplă la Chișinău și care au o acoperire atât de extinsă precum o are show-ul Din Inimă și, respectiv, creatorii de haine din Moldova. Ideeea de a apela la modele din toate sferele posibile, nu doar artiste sau oameni de televiziune, ci și persoane din afaceri,politică, editori din spatele știrilor, este una care de la o ediție la alta asigură o acoperire informațională de invidiat. Iată unde se șterg hotarele între profesii, vârste, poziții sociale, gusturi, apartenență etnică, preferințe politice și limbi vorbite – la Din Inimă.
Sunt foarte curioasă dacă această modă reușește să ajungă și în dulapul omului obișnuit, nu doar în feedul meu de FB.
Modelele: Ele sunt multe, frumoase, unice și în mare parte neprofesioniste. În asta constă farmecul proiectului. Și îl susțin cu ambele mâini. Dar dragi designeri, dacă vedeți că femeia are câteva kile în plus, de ce o îmbrăcați în rochii mulate, culori ce îmbătrânesc sau sunt prea palide, dantele, croieli cu talia ridicată, stofe de proastă calitate, ca să-i scoată în evidență șuncile? Oare nu e clar că astfel, în primul rând, vă faceți vouă înșivă o defavoare? Orice participantă în acest spectacol trebuie să arate impecabil atunci când vă prezintă colecția. Respectiv, este de datoria voastră, a autorului colecției , să alegeți o culoare și o croială care să o avantajeze atât pe ea cât și impresia pe care o lasă colecția, în general.
Machiajul: De data asta am văzut multă frumusețe naturală. Asta nu înseamnă femei proaspăt trezite și puse îndată să defileze pe podiu. Asta înseamnă că deseori la noi un machiaj profesionist înseamnă o femei desenată, neapărat, dar absolut neapărat, cu gene false. Și atunci când această femeie intră într-o încăpere, întîi intră machiajul apoi femeia. De data asta a fost considerabil mai bine la capitolul machiaj. Dar tot încă mai avem stiliști care înneacă ochii în umbre întunecate, dizolvate cu alb sidefat. Nu știu cât va mai continua moda albului sau alabastrului, sau rozului sidefat în Moldova și a sidefului, în general. Dar vă rog, vă implor, cele care citiți acest articol, dacă aveți umbre sidefate în trusă și nu știți la ce ocazii să le folosiți, aruncați-le vă rog direct la lada cu gunoi. Iar dacă se întâmplă ca vreun artist să vă aplice sidef pe la ochi, accentuați faptul că în poze și în video acest ”perlamutru” dă prost și ar fi bine să meargă cu umbre mat.
Coafurile: Aproape impecabile.Multe bucle naturale. În unele cazuri, cum ar fi Kheops sau Raquette au venit cu aranjări stilizate echilibrat. Aș încuraja la capitolul coafuri să se experiementeze, dar cât mai departe de coafurile pompoase de ceremonii.
Că să nu încarc multe poze pe blog, vă recomand să intrați pe pagina fotografei Ellene Mocrii unde am găsit cele mai frumoase și calitative poze de la eveniment.
Decorul: Mie îmi plac de fiecare dată vizualurile grafice de la Din Inimă. Sunt proaspete și ademenitoare. Dar, în contextul prezenței în spectacol a arătat cam sărăcios. Poate nu am avut eu norocul să văd poze reușite de la eveniment, unde bannerele să nu fie șifonate și prost întinse, iar personalul tehnic și fotografii să nu stea chiar acolo de unde își făcea apariția fiecare model. Cred că locul cameramanilor și fotografilor este esențial să fie determinat în avans, așa încât să nu fie atât de omniprezenți în imagini.
Ceea ce cu adevărat m-a întristat, urmărind pe FB feedul cu poze de la Din Inimă, au fost imaginile din backstage. Țevi, cabluri, poduri dărâmate, pereți cu tencuiala căzută, toalele execrabile – așa, din câte înțeleg eu, arată fața nevăzută a Sălii cu Orgă. Mi-era milă de frumoasele rochii vaporoase, îmbrăcate pe frumoasele participante, pozând pe fonul acestor mațe de edificiu, aflat în stare de reparație, probabil. Data viitoare, organizatorii ar putea insista ca pozele de backstage să fie făcute doar la un banner special, cum a fost fermecătorul banner de la 5 inimioare.
Colecțiile. M-am bucurat de data aceasta să nu-mi mai simt violat văzul de abundența costumelor gen ”femeia sovietică” – Director la Uzina de Păine sau Tractoare. Atât croielile, cât și stofele din ediția trecută au fost considerabil rărite. Fie organizatorii au avut grijă să selecteze colecțiile, fie creatorii și le-au mai pieptănat. Ideea costumului de business al femeii demult s-a îndepărtat de carouri, stofe bucle sau tăieturi de guler ca din topor. Azi, chiar și ținutele clasice sau de afaceri ale femeilor, au o doză în plus de sexualitate și feminitate față de ceea ce cerea eticheta vestimetară a femeii-șef de pe vremuri. De data asta am simțit multă primăvară: rochii, culori, croieli romantice și înaripate.
Tot ce aș mai adăuga la capitolul modă de Moldova, este că spre deosebire de acum 10-12 ani, când nu aveam cu îmbrăca artiștii și prezentatorii, din sărăcie și lipsă de designeri, acum încep să se contureze tot mai mulți creatori locali. Nu toți sunt designeri în adevăratul sens al cuvântului. Pentru că pe un adevărat designer îl caracterizează viziunea sa unică. Semnătura sa trebuie în timp să devină recognoscibilă. La cât de multe colecții vestimentare au fost prezentate acum la Din Inimă, mai exact în jur de 30,cu adevărat și-au format deja o identitate artistică mai puțin de jumătate din creatorii lor. Îi încurajez absolut pe toți să și-o caute.
Eu am simțit semnături formate, fie că sunt reușite sau foarte reușite, în colecțiile Kheops, Julia Alert, Brio, Eugen Hudorojcov, Ludmila Storojuc. Îmbucurător de bine au arătat încălțările de la Cristina. Lia Fia ca de obicei suprinde. De data aceasta cu corăbioare în loc de pălărioare pentru prințele sale.
Sandi, Nanetty, Goreea, Maicom, L’ame de femme, Irina Ulianovschi, Polina Hasanova, Olea by Divero – branduri care sunt convinsă că ar trebuie să mai lucreze la identitatea lor, abia aștept să le văd cu ce vor reveni în toamnă. Pentru că totuși un brand poate supraviețui atunci când își stabilește o reputație.
Concluzii: îmi doresc nespus de mult și încurajez modelele implicate în spectacolul Din Inimă să devină ambasadoare pe bune, și în viața reală, a brandurile pe care le-au reprezentat. Doar așa cred că proiectul Din Inimă își va atinge obiectivul principal: sprijinirea industriei ușoare din Moldova.
Încă o dată felicitări celor care au conceput și au realizat această idee, care acum, cu eforturi inemaginabile, scrie istoria modernă a modei din Moldova.
P.S Cei de Locals.md au făcut o mediatizare foto a proiectului extrem de reușită. La ei am putut găsi mostre din toate colecțiile participante, ba chiar și denumirile lor, fără comentarii, fără texte în plus. Cât despre bloggeri oficiali, am văzut multe impresii pozitive și cam răruță critică constructivă. Or bloggerii trebui să fie și să rămână cei mai liberi jurnaliști, ai căror opinie oferă nota aceea de subiectivism independent, atât de necesar în activitatea lor. Subiectivism de care și eu dau dovadă acum, relatând impresiile unei perechi de ochi care au urmărit Din Inimă de la distanță.
No Comments