De-ale mele

Dragă primar de gherete…

Ei cum poţi să fii atât de iresponsabil? Cum poţi să îngădui o asemenea porcărie şi să te consideri primarul unui oraş pe care vrei să-l scoţi din rahat? Cum ţi se deschide gura să chemi oamenii la curăţenia oraşului cu greblă şi cu lopată, dacă tu însuţi tolerezi cea mai mare porcărie din acest oraş?

Hai să recunoaştem, primarul nostru este un gospodar de o blândeţe şi o toleranţă rară. Ce stă la baza acestei blândeţi? Unii ar spune interesele personale, alţii bunul simţ. Eu aş numi asta aşa, mai ruseşte: беcхребетность.

D-le Primar, nu fiţi laş. Recunoaşteţi-vă gafa şi reparaţi-o! Aţi scăpat priтtre degete peste 1000 de gherete ilegale. Asta după ce acum 3 ani, când erau circa 3500, aţi emis dispoziţia prin care se interzicea instalarea gheretelor în Chişinău.

În 2012 numărul gheretelor instalate în capitală, cică fără aprobarea primarului a ajuns până la 5 mii. Când aţi descoperit acest număr, ce aţi simţit d-le Primar? Tu la mama lui de gherete. Ei ce să facem acum. De-amu…..N-or mai fi altele noi, da pe cele vechi nu le mai scoatem.

De ce? De ce î-ţi făcut una ca asta Chişinăului?

“Eu am emis o dispoziţie în anul 2009, prin care am suspendat amplasarea noilor gherete, dar cuvântul primarului nu este egal cu o decizie a Consiliului Municipal. Acest proces trebuie oprit prin dispoziţia Consiliului”, a punctat edilul Capitalei.

În prezent, cererile de amplasare a gheretelor sunt examinate de Primăria Municipiului Chişinău. Pe străzile capitalei sunt amplasate 2956 gherete, iar alte 1819 se află în locuri autorizate.

Vă chem să daţi dovadă de caracter şi bărbaţie. Declaraţi război gheretelor din Chişinău. Să-şi mişte fundul cetăţenii la market după cumpărături săptămânale, nu după o pivă, noaptea, pân la butcă. Iar din cele 5000 de gherete din care 1500 sunt pe sovistea dvs, 3500 să fie demolate, alte 1500 să accepte o stilistică prietenoasă cu acest oraş pseudo european.

D-le Chirtoacă, de dragul viitorilor dumitale copii pe care ai să-i plimbi fix printre aceste gherete, dărâmă-le măcar pe cele de care te faci vinovat. Fii bărbat, dă o dată cu pumnul în masă…că nu mai ştim cum arată asta, acolo la voi, la Primărie..

Comentarii

Previous Post Next Post

38 Comments

  • Reply Ghenadie Ivascenco 23 March 2012 at 08:21

    Primarul este responsabilul #1, dar nu am fi corecti sa-l facem vinovatul #1. Macar din considerentul ca nu Primaria, dar instanta de judecata a fost catalizatorul #1 al cresterii numarului de gherete in Chisinau.
    Gheretele au crescut ca ciupercile (si vor creste, daca nu vom face nimic) pentru ca este un business supra-profitabil… Pentru ca marimea taxelor locale pe care le platesc sunt infime: o taraba – 3 lei 70 bani pe zi, o ghereta alimentara – 6,3 lei/zi, o gerete de tigari – 22,5 lei/zi… In 2012 chiar si in Telenesti, spre exemplu, marimea acestor taxe este mult mai mare (!)
    Solutia – majorarea acestor taxe. Subiectul este déjà in discutie la Consiliul Municipal Chisinau. Putin mai multa “vointa politica” si printr-o majorare serioasa a taxelor pe bulevardele centrale – vom asigura “disparitia acestora pe cale naturala”.

    • Reply Anatol 24 March 2012 at 08:34

      Stimate Ghenadie,
      De unde atita desteptaciune?
      De ce in creierul matale (care gindeste fara indoiala) sint solutii atit de complicate? Despre ce fel de solutie eficienta prin majorarea taxelor vorbesti tu? E chiar de risul lumii, foiae verde si nimic altceva. Uite ca sa intelegi eficienta solutiei despre care vorbesti mai sus. Sa ne imaginam ca taxele locale ar creste cu 100% comparativ cu ceea ce este acum (majorare care sa fim realisti nimeni si niciodata nu o va face) insa doar ca sa intelegi ce vreau sa spun, situatia de fapt, dupa o astfel de pseudo majorare ar fi urmatoarea: o taraba – 7 lei 40 bani pe zi, o ghereta alimentara – 12,6 lei/zi, o ghereta de tigari – 45,0 lei/zi.
      Acuma spune-mi te rog mult, privind la aceste sume, iti dai seama cit de ineficienta, lipsita de logica si as spune ratata e ideea de care vorbesti? Ca rezultat insa, fara indoiala politicienii, chiar si de rangul celora din Consiliul municipal vor avea ce sa raporteze la subiectul “Chisinau, capitala europeana”.
      Ma mira enorm de unde apar ideile pe care Dvs le numiti “Solutii”.
      Ideea e una foarte simpla, si in acest caz sint absolut deacord cu cele enunta de Nata. E timpul macar cu putina intirziere dar dl Chirtoaca sa mai bata cu pumnul in masa (se permite si in lipsa camerelor TV) si sa emita dispozitii care sa tina de scoaterea acestor tarabe de pe strazile capitalei noastre, sau sa fie instalate niste tarabe de tip european, si de fapt nici hotaririle sau deciziile prin care se caseaza sau se anuleaza de catre instantele de judecata dispozitiile date de primar nu sint un impediment, precum a demonstrat practica relativ recenta la nivelul cel mai inalt pe plan national (cazul lichidarii instantelor specializate). Pot fi gasite mereu cai intru atingerea scopurilor propuse, este doar problema dorintei poate si a celei politice.
      In concluzie, sustin intru totul cele enuntate in articolul scris de Nata si vreau sa spun ca lucrurile de cele mai dese ori sint mult mai simple, respectiv si solutiile pentru redresarea lor sint la fel de simple

  • Reply irena 23 March 2012 at 08:35

    Draga Nata, mai intii sa vrea sa-ti spun ca te cunosc numai de aici, de pe acest blog. Nu traiesc in Moldova si datorita acestui blog, datorita tie, mai aflu cite ceva. Chiar iti multumesc.
    Da, de cite ori intru in Chisinau am impresia ca intru intr-o piata mare, dar nu in capitala Moldovei, datorita acestor gherete, care se gasesc la tot pasul. Daca va trebui dau si eu iscalitura pentru demolarea lor.
    p.s. imi cer scuze, daca am facut vreo greseala de scris sau nu am format corect propozitiile.

  • Reply pedrosan 23 March 2012 at 09:16

    безхребетность- ce inseamna ca am cautat pe google translate si nu stie. Multumesc.

    • Reply Dumitru Brînzan 23 March 2012 at 10:16

      Copiii lui Chirtoacă nu-şi vor pierde timpul prin Chişinău, datorită bănişorilor “câştigaţi onest” de tăticu’, ei vor învăţa prin Franţa sau Austria… aşa că argumentul cu copiii este aruncat în gol.

    • Reply Evy 23 March 2012 at 10:31

      Daca nu gasim traducerea, cautam o explicatie macar, ca sa intelegem. Ei bine, explicatia cuvintului intr-un dictionar explicativ online da urmatorul rezultat:
      безхребетность – Не имеющий твёрдой линии поведения, беспринципный.
      Iar mai pe moldov’neste a explicat Nata in fraza “Fii bărbat, dă o dată cu pumnul în masă…” 🙂

    • Reply iulianna 23 March 2012 at 13:02

      бесхребетность = nevertebrat

      de fapt a fost mai mult o metafora 🙂

    • Reply Svetik 23 March 2012 at 19:40

      beshrebetnosti, inseamna, fara coloana vertebrala!!! :)))

  • Reply Viorica 23 March 2012 at 10:16

    Категоричность…. 5000 киосков это как минимум 5000 людей, их куда на улицу? какой выход? лишить людей заработка? в вашей статье я не вижу конструктивности, только эмоции женские. Вы поднимите бучу, примар одним указом дает ликвидацию киосков, (если конечно не задествованы чьи то интересы) и люди идут на улицу.

  • Reply toprea 23 March 2012 at 10:47

    Google translate nu ti-a dat ce inseamna “безхребетность” pentru ca se scrie “беcхребетность”.

  • Reply doru 23 March 2012 at 11:07

    Nătăliţă, drăguţă, eşti o fetiţă tare isteaţă, deşteptăţică şi frumoasă. Dar înainte de a lansa nişte îndemnuri la pogromuri, gândeşte-te că în interiorul fiecărei gherete stă un micro-business, o soartă de om, o familie. Nu cred că stăpânitorii acestor gherete (urâte, pocite, nu neg) sunt plahotniuci sau filaţi – unii dintre ei, sunt sigur, o duc greu, poate chiar de azi pe mâine. Trecând cu buldozerul peste ghereta lor, vezi să nu treci şi peste ziua lor de mâine. Asigură-le mâine un loc de muncă şi ai să vezi cum ei singuri îşi demolează propria gheretă, tot mâine.

    • Reply nataalbot 23 March 2012 at 11:17

      hai să umplem ţara de gherete, să le dăm de lucru tuturor celor plecaţi din ţară

      • Reply Лика 27 March 2012 at 10:59

        Критикуют тогда, когда есть что конкретно предложить!
        А иначе – пустая болтовня и позёрство, желание набрать себе очки за счет не очень одарённого примара! Его все критикуют – кому не лень, ничего нового… Полностью поддерживаю Doru. У 99% киоскеров это вынужденный шаг дабы как-то прокормить свои семьи.
        Будешь рада и 100 леям из киоска, если отнимут у тебя другие варианты!
        ..А у народа с такой политэкономикой скоро отнимут и страну, и уважение к себе, и жизнь..
        Натали! Предложи лучше альтернативу занятости! Войн уже достаточно! На пустой желудок бывают только революции, а там – лотерея – и ты можешь остаться без куска хлеба.. Не зарекайся!

    • Reply felicia 29 March 2012 at 06:45

      stimata, Viorica, acei care shi-au facut gherete azi, ieri unde au lucrat? credeti-ma ca cel care vrea sa munceasca, munceshte, cu ghereta sau fara

  • Reply Eufrosinia Gheorghevna 23 March 2012 at 11:30

    Da , Chisinaul are arhitect? politie? procuratura? consiliu? ori alta structura responsabila nemijlocit de constructiile ilegale si aceste porno-gherete, ori primarul personal trebuie sa se ocupe de lichidarea a fiecarei din ele in parte? Ghenadie Ivascenco argumenteaza tare convingator, numai ca la alegeri o sa se simta rezultatul in favoarea comunistilor :(.

  • Reply Natalia 23 March 2012 at 13:13

    Buna draga Nata sunt perfect deacord cu tine ca ar trebui sa ne miscam fundul pina la market decit la gheretele acestea scirboase, doar ca citeodata la o ghereta din ograda gasesti unele produse mai ieftine ca in in supermarket, si gur nu ai o alegere asa de vasta, pina a intra intr-un supermarket trebuie sa analizezi sa compari preturile,sunt paturi de populatie care nici nu intra in marketuri ca este foarte scump(indeosebi la legume si nu sunt intotdeauna de o calitate buna,la piata centrala gasesti legume mai bune si mai ieftine)…

  • Reply Kokolina 23 March 2012 at 13:42

    Da, problema gheretelor nu-i de azi si nici de ieri. Iar dreptate au si Nata, dar si Doru si Ghenadie. O iesire poate ar fi construirea a niste hipermarketuri in afara orasului, asa cum exista si in Europa, si in State, si in Canada, unde poti gasi de toate: si fructe, si legume, si becuri, si chiloti etc. Astfel rezolvam si problema locurilor de munca, unde e nevoie de implicarea a mii de muncitori in diverse sfere: soferi, administratori, vinzatori, operatori, contabili, hamali, manageri … Gheretele de tigari si bere, care sint la tot pasu’ sa dispara, poate scapam astfel mai repede de betivi si fumatori inraiti. Si mai trebuie sa recunoastem ca preturile in aceste gherete sint mult mai inalte ca la marketuri, iar calitatea produselor nu e cea mai buna: seleodka bihlita, biscuiti invechiti, masline expirate, conserve dubioase, faina cu insecte… (toate acestea au fost procurate de mine personal la GHERETA).
    Si mai am si 3 cunoscuti, proprietari de gherete, si trebuie sa recunosc ca acestia nu mor de foame, si nici de frig si au si locuri de munca bine-mersi, ei, functionarii publici, stau la cald iarna, iar vara sub conditionere … Iar gheretele le tin ca sa le mai vina banisorii, ca sa poata merge vara “la Turcia sau la Bulgaria” … si de fapt, gheretele sint instalate ilegal, ei si ce daca …

    • Reply felicia 29 March 2012 at 06:48

      in privinta constructiei hipermarketurilor sau marketurilor cred ca ar trebui sa ne oprim, avem destule si mai vechi si noi cu inscriptia ” сдаем в аренду”, la aspectul orashului cine ar trbui sa se gindeasca?

  • Reply Kokolina 23 March 2012 at 13:46

    Iar beshrebetnii este si mosu’, si nepot-su …

  • Reply Viorica 23 March 2012 at 14:42

    другое дело это вид киосков, в Европе киоски есть, но вид у них другой, (частные лавки). необходима реформа, вам ведь нравятся красивые мини магазины европейского типа. Отмена киосков не выход, у нас и так уровень бедности высокий. Меня тоже расстраивают эти грязные будки, но за ними тсоят люди.

  • Reply qwidium 23 March 2012 at 15:01

    “rahat”?
    O mândra-n toate cele, cum e Fecioara între sfinti si luna între stele ar trebui sa evite astfel de termeni mult prea duri.

  • Reply O persoană 23 March 2012 at 17:11

    Nata… ești foarte rea cînd vine vorba de critică! Mereu ești nemulțumită… Nu-i frumos… nu-i frumos deloc!

  • Reply olea 23 March 2012 at 18:26

    eu personal schimb postul cind il vad pe Chirtoaca, nu-i pot privi fata de baitas nematurizat. Eu care tare ma bucurasem de prezenta lui la primarie, acuma regret ca nu s-a nascut primarul potrivit.Astazi vin de la Vaslui, unde domina linistea , curatenia, cu toate ca-i un tirg se simte mirosul european.Rusine Chirtoaca ca nu faci nimic, stai sub papucul lui mosul tau ghimpu, care-i ca un spin in politica .

  • Reply marika 23 March 2012 at 19:06

    sunt de acord cu gheretele…dar nu sunt de acord si cu panoul mare de publicitate care sta pe fata primariei si apropo este chiar a lui JURNAL TV,si este de o marime impresionanta si acopera fatada primariei chiar pe bulevardul Stefan Cel Mare…ador arhitectura primariei,si daca unele cladiri istorice sunt demolate altele le acoperim cu publicitatea filmurilor americane…Si apoi ne plingem de demolarea lor,ma sufoca gheretele,ma inec in politilena si in sticle de plastic aruncate pe strada…Te sustin Nata,dar hai sa facem si noi ceva,nu numai sa ridem de ei in Ministerul Adevarului daca observam lacune si incalcari in lege hai sa ii corectam sa venim cu modificari de lege,cum fac unii jurnalisti romanii, exemplu ”ROMANI TE IUBESC” aia scormolesc dar vin si cu solutii,si nu de putine ori puncte din legi s-au schimbat datorita lor.Daca aruncam noi in a nostrii atuncii cine ii ajuta???

    • Reply cristina 25 March 2012 at 11:20

      daca ar scoate panoul, s-ar vedea si mai bine ca e nevoie de reparatie a fasadei primariei. da asa nici fasada nu se vede, dar si banisorii curg in buzunar….
      saracu’ bernardazzi…

  • Reply Elle 23 March 2012 at 22:06

    Natalia!! Te respect pentru faptul ca mereu ridici teme de netacut. Chisinaul a devenit un orasi in care nu doresti sa traiesti, sa lucrezi, sa vii in vizita, sa cresti copii etc etc.

  • Reply Olea 24 March 2012 at 21:28

    Nata cred ca ti-e usor sa judeci,sa critici cind ai un salariu de peste 10000 lei..mii interesant daca aveai si tu salariu de 2000 lei si lucrai de zi pina noapte,la vre-o ,,ghereta,, era sa zici acum…hai sa invinovatim mereu de toate problemele pe cineva…

    • Reply nataalbot 25 March 2012 at 01:23

      Da, mi-e foarte usor

      • Reply Optimista 26 March 2012 at 08:41

        Draga Olea,
        Eu nu am salariu de 10000 lei dar sunt de acord cu Nata. Nu se justifica orice comportament prin fraza- acolo lucreaza oameni care-si intretin familia etc. Si vinzatorii de droguri isi intretin familiile si ce ar trebui acum sa-i netezim pe cap? La o adica gheretele instalate dupa 2009 sunt ilegale si punctum. Legea trebuie respectata.

  • Reply Viorica Posmotrica 26 March 2012 at 08:17

    to Olea а при чем здесь зарплата Наты, она сама достигла этого. Вопрос в другом, проблема должна решаться конструктивным методом. Убрать киоски легко, ну или почти легко. А вот что делать с людьми, с рабочими местами. Просто у нас в Молдове очень много крайностей.

  • Reply Gia 26 March 2012 at 20:11

    Mai intii sa se inchide livrarea de “steklopachete” pentru Moldova…

  • Reply Лика 27 March 2012 at 12:03

    Да, внешний вид этих сооружений в большинстве случев убогий и не вписывается никак в архитектуру города.. Это одна сторона вопроса.
    Но другая – не время сейчас что-то крушить, когда нечего людям предложить взамен.
    И ещё – есть хозяева киосков, а есть – наемные работники.. И в сокупности – это штат порядка 20 тысяч человек.. Давайте выгоним их на улицу?!
    А по поводу сверх-доходов – в большинстве случаев это мелкие предприниматели, имеющие по 1-2 киоска, которые крутятся как белка в колесе, работая очень малым оборотным капиталом и собирая товар по оптовым складам.. Наценки – минимальны, выручки – мизерны (конкуренция, обнищание покупателей..), ++проверки, поборы, аренда, налоги, зарплата… Результат??
    Есть и крупные сети киосков – фирменные и пр.. Они чаще всего современные, красивые и унифицированные. Тоже вынужденнй факт их наличия – нет полноценной возможности для реализации продукции в торговых сетях (неплатежи, взятки, высокие наценки и аренда..). О местных производителях – молчу. Им тяжелее всех выживать, да ещё приходится и самим продавать свою продукцию..
    Какое решение? Думаю, что все процессы должны протекать исходя из существующих реалий. Надо планомерно развивать социальноэкономическую среду и уже в рамках её проводить плановые улучшения.. Альтернатива!!! Найдите её и решите любую задачу. Без крови!
    Как в Китае – они обошлись без революций – “за пару лет” на месте хибарных кварталов выросли современные мегаполисы. И уровень безработицы самый низкий при самой высокой плотности населения!
    А у нас во власти – переизбыток политиканов и болтунов, недостаток профессионалов и патриотов, потому так и живём… Всё объективно.

  • Reply Kokolina 27 March 2012 at 13:46

    Steklopaketele e o afacere prea buna si foarte rentabila ca sa se stopeze, in spatele afacerilor de acest gen stau persoane suspuse: deputati, ministri, politisti, Nichifor … Pazea! 🙂

  • Reply Q10 28 March 2012 at 11:12

    La noi toate constructiile merg anapoda, ce sa mai spui de gherete? multe spatii sunt luate cu japca, se construieste, apoi se trimite spre aprobare sau eliberarea autorizatiilor de constructii(intra in legalitate) si asta dupa cativa ani sau pana se fac verificari pe teren. Nu lipsa locurilor de munca il sacrifica pe chirtoaca la asa “nemernicii”(si asta prin delegarea de autoritate sau auto-exilare de raspundere). Ajungem la coruptia cea de toate zilele. Instigam la toleranta, suntem saraci,…,dar cand plecam peste hotare ne uratim la intoarcere si spunem: asa-i la noi. Schimbam mentalitati si apoi aruncam gheretele la schinoasa, sa vedem ce-i d’acolo ce spirit estetic au:).Parcul central s-a metamorfizat in piata centrala, vrei sa faci o fotografie tre s-o faci sa zambeasca si pe tanara vanzatoare pt ca face parte din creatia naturii:),..
    sa se faca o petitie, chiar si online,..sa subscrie toti ranitii la estetic si s-o trimita la chirtoaca, sa se vada ca valul creste.
    Singura lupta a populatiei cu mintea parfumata a sefilor nostri este ignoranta…sper sa fie o ignoranta constructiva.

  • Reply Daniel 2 April 2012 at 22:32

    Voi stiti mai bine ce e de facut pentru ca este orasul vostru. Dar acum vreo 10 ani in Bucuresti, cand Basescu era primarul capitalei, a demolat toate chioscurile care erau pe domeniul public. Un castig evident in aspectul orasului. Dar multe dintre chioscuri erau nonstop asa ca daca noaptea aveam chef sa beau un suc sau o bere, ori daca ramaneam fara tigari, coboram jos si imi cumparam. Dupa aceea a trebuit sa imi iau din timp pentru ca cel mai apropiat magazin nonstop era la 10 minute de mers pe jos de blocul meu (cu masina nu e recomandat sa te duci pentru ca risti sa iti pierzi locul de parcare). Asa ca chioscurile au si ele avantajul lor.

  • Reply Valentina 11 July 2012 at 18:39

    Sunt proprietara unei Gherete … In anul 2008 am cumparat o ghereta cu 6000 euro in ea am investit stilajul , conectarea la lumina si multe altele . Pretura mia eliberat Schema amplasari care este valabila si in prezent . Am primit si Autorizatiea de functionare si Autorizatie sanitara . La cererea mea mi sau eliberat toate documentele pentru activare . Bani cu care am cumparat si investit in ghereta au fost inprumutati . In luna mai anul curent mi-a fost demolata ghereta .

  • Reply Valentina 11 July 2012 at 19:02

    Nu am fost anuntata de nimeni cu nimic . Ghereta nu activa. Intr-o zi mam deplasat la fata locului, sa vad in ce stare se afla si acolo am gasit numai podeaua , chear si teracota de pe jos a fost scoasa . Deoarece nu eram la curent cu nimic mam adresat la Sectorul de Politie nr. 4 . Mi sa spus ca ei nu sunt la curent cu nimic . Am scris o cerere … A trecut o saptamina Sec. de Politie nu-mi da nici un rezultat . In ghereta se afla un frigider , doua cintare electronice , linga ghereta era instalat contorul de lumina si doua carcasuri pentru frigider . Am inceput sa imi caut Bunurile Materiale … Am gasit Ghereta intro stare deteriorata , stilajul si cele doua carcasuri . Frigiderul in suma de 8000 lei si doaua cintare electronice nu le-am gasit au spus ca la fata locului . Contorul de lumina au spus ca nu lau ridicat a ramas in fata blocului locativ instalat pe o teava . Ghereta incurca dar contorul ramas pe marginea drumului nu incurca la nimeni adica lau lasat acolo … Undei dreptatea in tara aceasta cine imi intoarce toate bunurile unde sa le gasesc si plus la toate ca sa iau ghereta care este deteriorata de la ei trebuie sa le achit in jurul la 8000 lei . Am doar 23 de ani si toate investitiile care le-am facut in aceasta activitate au fost si sunt bani inprumutati . Cine o sa-mi restituie mie toate aceste pierderi si unde trebuie sa ma angajez si cit tim trebuie sa lucrez ca sa inapoez aceste sume . Sunt total distrusa nu mai am nici o esire . Nu mai vreau sa traiesc .

  • Reply dumitru 15 October 2012 at 22:04

    Nata permitemi sa-ti spun ca te gindesti numai la propriul tau fund,mai inainte de a se pune aceasta problema,trebuie sa se faca ordine mai sus.Lipsindui pe antreprenorii incepatori de sansa de a cistiga un ban cinstit cu o investitie respectiv mai mica decit arendarea spatiului in supermarket.Dar “retelele de gherete” pline cu tigari ale unor deputati-care nici nu au nevoie de autorizatii (ca oricum gasesc solutii)”-da aici sunt deacord ca ar trebui calcate cu buldozerul (asa mai rezolvam si noi o problema importanta-cum ar fi combaterea fumatului.)

    PS.E doar parerea mea,poate e gresita,dar nici a ta nu cred cai buna…judeci ingust

  • Leave a Reply